Thursday, April 2, 2009

mY HoMe ToWn

Kulim adalah merupakan salah sebuah daerah di negeri Kedah Darul Aman.

Kulim is a major town and district in Kedah, Malaysia. It is the main industrial area in Kedah and the site of Intel Corporation regional factory and R&D center in Malaysia. It also houses lots of multinational companies in its very own Kulim hi-tech industrial park(second hi tech park in Malaysia). Kulim is connected to nearby Butterworth in Penang via Butterworth-Kulim Expressway (BKE).

The estimation of Kulim's population are around 150k as of year 2007.

The name of Kulim came from a the name of a tree. This particular tree is valued for its wood usage and during 1997, the value for Kulim tree per m³ was about RM270. The scientific name for Kulim tree is Scorodocarpus borneensis.

Kulim adalah salah sebuah daripada sebelas buah Daerah di Negeri Kedah DArul Aman. Kedudukannya sebelah utara yang bertumpu dengan Sungai Muda menjadi sempadan Daerah Kuala Muda di sebelah timur laut bertumpu dengan Sungai Sedim yang menjadi sempadan Daerah baling. Manakal disebelah tenggara yang bertumpu dengan Sungai Kerian adalah menjadi sempadan dengan Negeri Perak Darul Ridzuan, diselatannya bersempadan dengan Negeri Pulau Pinang.

Daerah ini meliputi keluasan 298.86 bat upersegi (202.368 ekar atau 77,437 hektar)

Kulim adalah salah sebuah daripada sebelas buah Daerah di Negeri Kedah Darul Aman. Kedudukannya sebelah utara yang bertumpu dengan Sungai Muda menjadi sempadan Daerah Kuala Muda di sebelah timur laut bertumpu dengan Sungai Sedim yang menjadi sempadan dengan Daerah Baling. Manakala di sebelah tenggara yang bertumpu dengan Sungai Kerian adalah menjadi sempadan dengan Negeri Perak Darul Ridzuan, di selatannya bersempadan dengan Negeri Pulau Pinang.Daerah ini meliputi keluasan 298.86 batu persegi ( 202.368 ekar atau 77,437 hektar ) 765km² peratus 8.12

Pentadbiran Daerah Kulim secara rasminya diasaskan pada tahun 1910 oleh Almarhum Yang Teramat Mulia Tunku Mohamad Asaad bin Tunku Ahmad Tajuddin sebagai Pegawai Daerahnya yang pertama.

No comments:

Post a Comment